Menu - Financieel - Onkostendeclaratie |
Werken met onkostendeclaraties
medewerkers declareren bepaalde onkosten zelf
- Medewerkers declareren zelf hun onkosten
Het declareren van onkosten door uw medewerkers kan op overzichtelijke
en efficiënte wijze met het pakket Onkostendeclaraties. Voorbeelden
van te declareren onkosten zijn etentjes met cliënten, parkeergelden,
benzinebonnen en te declareren kilometers.
- Creditcard betalingen voor onkosten verwerken
Lees hier hoe bonnetjes en facturen van creditcard betalingen in de administratie verwerkt kunnen worden.
- Boekhoudkundige kennis is niet vereist
De medewerker kan in het pakket direct zijn onkosten inbrengen.
Er is geen boekhoudkundige kennis vereist: de medewerker hoeft
slechts de datum van het bonnetje, het te declareren bedrag,
eventueel een aantal en een omschrijving in te geven en de onkostendeclaratie
wordt automatisch ingeboekt.
- Kostensoorten vergemakkelijken de invoer
De medewerker kan kiezen uit een lijstje van kostensoorten.
De medewerker hoeft geen keuze te maken uit lange lijsten met
grootboeknummers, maar kan op omschrijving selecteren. De beheerder
van de administratie zorgt ervoor, dat de voor gedefinieerde
kostensoorten gekoppeld zijn aan de juiste grootboeknummers.
- BTW en totalen
De BTW per onkostendeclaratieregel en het totale bedrag van
de declaratie worden direct getoond. Onder de onkostendeclaratieregels
worden van een aantal kolommen het totaal ingevoerde bedrag
of aantal over alle regels weergegeven.
- Kostenplaats en kostendrager invoeren bij onkostendeclaratie
Ook kunt u de onkostendeclaratie op de juiste kostenplaats en
of kostendrager laten drukken. Standaard worden hier de kostenplaats
en kostendrager ingevuld, die zijn gekoppeld aan de herkenningscode
- Onkostendeclaratie afdrukken, e-mailen en doorboeken
Nadat de medewerker de onkostendeclaratie heeft afgerond, kan
hiervan direct een afschrift worden afgedrukt. Een e-mail met
de specificatie wordt gestuurd naar het e-mailadres van de
medewerker/crediteur.
Er wordt per onkostendeclaratieregel automatisch een openstaande
post geboekt in de financiële administratie. Deze openstaande
post kan betaalbaar gesteld worden door de verantwoordelijk
medewerker of fiatteringbevoegde.
- Fiattering van onkosten declaratie journaalposten
iMUIS Verkenner - Tabellen - Financieel - tabel Basisgegevens
financieel - Tabblad Bankieren
De verantwoordelijk medewerker/manager (dit stelt u in bij de
medewerkertabel) dient de declaratie vervolgens te fiatteren,
waarna het bedrag overgemaakt kan worden op de bank- of tweede bankrekening.
Dit fiatteringproces is onderdeel van het pakket iMUIS en in te stellen
via iMUIS - Tabellen - Financieel - Basisgegevens Financieel
- Bankieren. Voor meer informatie zie hiervoor de iMUIS
Help.
- Onkostendeclaraties automatisch op "betwist" zetten
Als de gebruiker een verantwoordelijk gebruiker heeft en
de verantwoordelijk gebruiker is budgethouder, dan wordt van
iedere onkostendeclaratieregel automatisch een betwiste post
gemaakt. De verantwoordelijke gebruiker dient de posten te
controleren en op "niet betwist" te zetten in het
boekingsprogramma.
Onkostendeclaratie
Knoppenbalk
- [Verversen]
Druk op de knop [Verversen] om het overzicht van onkostendeclaratieregels opnieuw op te bouwen. Gebruik deze optie als er via de Live App nieuwe onkostendeclaraties ingediend zijn, die nog niet getoond worden in dit scherm.
- [Sluiten]
Druk op de knop [Sluiten] om het programma
Onkostendeclaraties indienen te sluiten. Er worden geen
regels doorgeboekt of opgeslagen.
Overzicht van Onkostendeclaratie regels
Knoppenbalk II
- [Dossier [Ctrl+G] ]
Deze optie is alleen beschikbaar als de module Digitaal dossier onderdeel is van uw het pakket abonnement
Druk op de knop Dossier om documenten aan de geselecteerde regel toe te voegen. U krijgt de keuze om de documenten te uploaden of
te scannen.
- [Indienen declaratie [F10] ]
Druk op de knop [Indienen declaratie] of toets [F10] om de
onkostendeclaratieregels door te boeken naar de financiële
administratie. De hele onkostendeclaratie, dus bijvoorbeeld
10 regels, wordt op één factuur geboekt, maar alle regels
worden los geboekt in de bijbehorende periode. Dit is handig
omdat je dan bij de betaling maar één open post hebt.Als
het doorboeken succesvol is verlopen wordt de
onkostendeclaratie automatisch per e-mail naar de medewerker
verzonden. Let op: het e-mailadres van de crediteur wordt
hiervoor gebruikt. Ook kan de onkostendeclaratie direct
afgedrukt worden naar een printer.
Na fiattering door een
verantwoordelijk medewerker/manager, in het pakket iMUIS, kan het totaalbedrag van
deze declaratie aan de medewerker betaald worden.
- [Naar tabel Herkenningscode]
Open de tabel Herkenningscode om een bestaande herkenningscode aan te passen of een nieuwe herkenningscode aan te maken.
|