Menu - Beheer - Instellingen - Instellingen voor administratie [adm.
nr.] - Basisinrichting van uw administratie |
Toegangsrechten
Toepassing
- Onderdelen van het pakket in- en uitschakelen
In dit scherm kunt u uw administratie inrichten op uw specifieke
bedrijfssituatie. Door het beantwoorden van een aantal vragen
kunt u onderdelen van het pakket in- of uitschakelen, zodat
u zo efficiënt mogelijk kunt werken.
- Wat zijn de consequenties voor gebruiker en
accountant?
Het uitschakelen van de opties in dit scherm
verbergt de betreffende functionaliteit in het pakket. Er
worden GEEN gegevens uit uw administratie verwijderd. U kunt
de opties, als u ze later wel nodig hebt, gewoon weer
inschakelen.
De accountant/systeembeheerder kan in iMUIS op de server
alle functionaliteit blijven gebruiken, ongeacht welke
onderdelen door de gebruiker in het pakket worden
uitgeschakeld.
Let op: De uitzondering hierop is het tussentijds uitschakelen van de
BTW.
Basisinrichting van uw administratie
financiële administratie
- [Instellingen]
Klik op deze knop om de tabel
Basis Financieel te tonen. In
de tabel Basis financieel kunt u onder meer grenzen en
instellingen vastleggen van het grootboek, de debiteuren en
de crediteuren.
- Maakt u gebruik van een aantallen administratie?
- Kies 'Ja' indien u op bepaalde grootboekrekeningen naast de
bedragen ook aantallen wilt bijhouden. U dient vervolgens
per grootboekrekening aan te geven of er een
aantallenadministratie voor bijgehouden wordt. U heeft dan
de beschikking over drie "aantal velden", die desgewenst
hernoemd kunnen worden in de tabel Dagboek. Een voorbeeld hiervan
is het boeken van benzinebonnen, waarvan u ook het aantal liters
benzine wilt bijhouden. In het programma Informatie kunt u
de ingevoerde aantallen en aantal totalen raadplegen.
- Aantallen budgetteren
Met de module Budgetten kunt u
aantallen budgetteren en op rapporten afdrukken als de optie [Maakt u gebruik van een aantallen administratie? = Ja].
- Kies 'Nee' als u geen gebruik maakt van aantallen.
Het aan- en uitzetten van de aantallenadministratie per
grootboekrekening wordt verborgen in de tabel Grootboek. De
invoervelden voor aantallen en de aantallen in het programma Informatie zullen niet langer zichtbaar zijn in
het pakket.
In de module Budgetten kunt u dan alleen
bedragen budgetteren.
Verslaglegging, kostenplaats, kostendrager en BTW
Boekingsprogramma
- Overslaan kolommen bij debet/credit signalering?
- Kies 'Ja' om kolommen, die niet van toepassing zijn,
automatisch over te slaan tijdens het invoeren van
boekingsregels. iMUIS controleert daartoe de debet/credit signalering van de grootboekrekening in de
boekingsregel.
- Welke kolommen worden overgeslagen?
Let op: de
kolomnamen kunnen per dagboek aangepast zijn - zie de tabel Dagboek
Voor grootboekrekeningen met een debet signalering worden
automatisch de creditkolommen voor bedragen en voor aantallen overgeslagen.
Voor grootboekrekeningen met een credit signalering worden
automatisch de debetkolommen voor bedragen en voor aantallen
overgeslagen.
- Kies 'Nee' om geen kolommen over te slaan gebaseerd op de debet/credit signalering van de grootboekrekening in de boekingsregel.
- Toon alle grootboekrekeningen
- Kies 'Ja' om altijd alle grootboekrekeningen te
tonen.
- Kies 'Nee' om met een vereenvoudigd
grootboekrekeningschema te kunnen boeken. In het overzicht
van grootboekrekeningen (op te roepen met [F4] in de
boekingsregel) worden alleen de grootboekrekeningen getoond
waarbij het vinkje "Tonen in boekingsprogramma" aangevinkt
is in de tabel Grootboek.
Let op: dit is geen afscherming,
maar een hulpmiddel om niet op de verkeerde
grootboekrekeningen te boeken. Op de overige rekeningen kan
gewoon geboekt worden door het juiste
grootboekrekeningnummer in te geven.
- Toon alle dagboeken
- Kies 'Ja' om altijd alle dagboeken te tonen.
- Kies 'Nee' om in het boekingsprogramma alleen de
dagboeken te tonen waarvan in de tabel Dagboek het vinkje
"Tonen in boekingsprogramma" is aangevinkt.
- Aantal regels tonen in boekingsprogramma
Deze optie is alleen beschikbaar als
u toegang heeft tot het Boekingsprogramma.
- Best passend
Indien u een groot scherm en een snelle
internetverbinding heeft kiest u hier "Best passend". het pakket zal dan automatisch het aantal regels bepalen die
in het scherm passen, afhankelijk van uw schermresolutie.
- 5, 10, 15 of 20 regels
U kunt
het Boekingsprogramma extra versnellen
door te kiezen voor bijvoorbeeld 10 regels in beeld. Hiermee
worden er maximaal 10 regels in het beeld getoond en kunt
met de bladerknoppen [Begin], [Vorige], [Volgende] en
[Einde] de voorgaande of volgende
regels opvragen. Hiermee houdt u het Boekingsprogramma extra snel.
debiteuren administratie
- [Instellingen]
Klik op deze knop om de grenzen en instellingen van de debiteuren in de tabel
Basis Financieel in een klein venster op te roepen.
- Maakt u gebruik van een debiteuren administratie
- Maakt u gebruik van aanmaningen?
- Kies 'Ja' indien u binnen uw
administratie gebruik maakt van aanmaningen. De aanmaningen
kunnen automatisch gegenereerd worden voor openstaande posten, die
te lang open staan.
- In het menu bij debiteuren krijgt u de
beschikking over de programma groep "Aanmaningen".
Daarin kunt u de layout van aanmaningen aanpassen, de
teksten die op de aanmaning afgedrukt worden wijzigen en de
aanmaningen afdrukken en/of e-mailen. In het programma
Debiteurinformatie wordt de mogelijkheid om aanmaningen per debiteur te vervaardigen geactiveerd.
- Kies 'Nee' als u geen gebruik maakt van
aanmaningen. De programma groep "Aanmaningen" is niet
zichtbaar in het menu en in het programma
Debiteurinformatie blijft de aanmaning functionaliteit
verborgen.
Crediteuren administratie
- [Instellingen]
Klik op deze knop om de grenzen en instellingen van de crediteuren in de tabel
Basis Financieel in een klein venster op te roepen.
- Maakt u gebruik van een crediteuren administratie
Indien u bij debiteuren en crediteuren "Nee" hebt ingevuld
- Het programma Adresetiketten is niet
beschikbaar in het menu.
- De kolom Factuur is niet beschikbaar in het
boekingsprogramma.
Prospect administratie
- [Instellingen]
Klik op deze knop om de grenzen en instellingen van de prospects in de tabel
Basis Financieel in een klein venster op te roepen.
- Maakt u gebruik van een prospect administratie
- Kies 'Ja' indien u binnen uw administratie
gebruik maakt van een prospect administratie.
Tabel Prospects
- Kies 'Nee' als u geen gebruik maakt van prospects. De
prospects betreffende invoervelden en de tabel Prospect
zullen niet langer zichtbaar zijn in het pakket.
Adressering
- Adres etiketten afdrukken?
- Kies 'Ja' om het afdrukken van etiketten te
activeren in het pakket. U kunt nu het door u gebruikte etiketformaat instellen en aanpassen, etiketten afdrukken
met het programma Adres etiketten afdrukken en etiketten afdrukken bij de
geselecteerde aanmaningen in het programma Debiteurinformatie.
- Kies 'Nee' om geen gebruik te maken van
etiketten afdrukken. De programma groep "Adres etiketten"
zal niet getoond worden in het menu. U kunt deze optie
bijvoorbeeld
uitschakelen als u gebruik maakt van vensterenveloppen en
geen adresetiketten nodig hebt.
- Plaatsnamen bij adressen afdrukken in hoofdletters?
- Kies 'Ja' om plaatsnamen in adressen met hoofdletters af te drukken op adresetiketten en documenten.
- Kies 'Nee' om plaatsnamen in adressen zo af te drukken als ze zijn ingevoerd.
- Maakt u gebruik van uitgebreide adressen?
Uitgebreide adressen zijn adressen die langer of groter zijn dan in de standaard adres invoervelden kan worden vastgelegd. Denk bijvoorbeeld aan adressen in een graafschap in Engeland, of adressen met bijzonder lange straatnamen.
- Kies 'Ja' om een tekstvak voor uitgebreide adressering toe te voegen aan debiteuren, crediteuren en prospects. In het uitgebreide adres tekstvak kan het volledige adres van de relatie worden vastgelegd. Als een uitgebreid adres i vastgelegd wordt het uitgebreide adres automatisch op documenten als factuur, aanmaning en inkooporder afgedrukt.
- Kies 'Nee' om het tekstvak voor uitgebreide adressering bij relaties te verbergen. Op documenten kan geen uitgebreid adres afgedrukt worden.
Verkooporders invoeren
- Maakt u gebruik van Spitsfactuur?
- Kies "Ja" om in deze administratie toegang te geven tot het programma Spitsfactuur. De menubalk van het pakket wordt uitgebreid met menu-optie "Spitsfactuur".
- Kies "Nee" om in deze administratie geen gebruik te maken van het programma Spitsfactuur. De menu-optie "Spitsfactuur" wordt niet getoond in de menubalk van het pakket
Verkooporders invoeren
- Maakt u gebruik van inclusief prijzen / levering aan particulieren?
- Kies 'Ja' als er in deze administratie BTW inclusief facturen gemaakt worden.
- Kies 'Nee' als er in deze administratie geen BTW inclusief facturen gebruikt worden.
Als deze optie op "Nee" staat kunt u geen ordersoort met optie "BTW inclusief" selecteren bij het invoeren van een Verkooporder.
- Lees hier meer over Factureren inclusief BTW
- Bij versturen per e-mail PDF en de bijlagen samenvoegen tot één PDF-bestand?
Bij het versturen van een orderbevestiging en (proforma) factuur zullen alle bijlages worden samengevoegd tot één PDF bestand.
Let op! Met wachtwoord beveiligde PDF bestanden en plaatjes kunnen niet worden samengevoegd en zullen altijd als losse bestanden aan de e-mail worden gekoppeld.
- Kies 'Ja' als u het document en de bijlagen (voor zover mogelijk) als één PDF bestand wilt versturen.
- Kies 'Nee' als u het document en bijlagen als losse, aparte bestanden wilt versturen.
Voorraad OP- EN AFBOEKEN
- Kostprijs direct herwaarderen?
Deze keuze verandert de werkwijze om de kostprijs van artikelen te herwaarderen in het programma Voorraad op- en afboeken
- Kies 'Ja' als het herwaarderen van de kostprijs direct na invoer van de gewijzigde kostprijs uitgevoerd moet worden.
- Kies 'Nee' als het herwaarderen van de kostprijs op een zelf te bepalen moment moet worden uitgevoerd.
Bankieren - Betalingen uitschrijven
- Wilt u de vervaldatum als gewenste verwerkingsdatum
gebruiken?
- Kies 'Ja' indien u bij het selecteren van betalingen de
vervaldatum van de openstaande post als uitvoeringsdatum wilt
hanteren. De bank zal op deze datum de betalingsopdracht uitvoeren.
Selecteren van betalingen
Vervaldatum instellen met betalingsconditie
- Kies 'Nee' wanneer u wilt dat de betaling direct wordt uitgevoerd.
NB U kunt altijd per openstaande post de verwerkingsdatum
handmatig aanpassen.
Bankieren - Afschriften inlezen
Het programma Afschriften inlezen kan de regels in uw bankafschrift herkennen en automatisch koppelen aan facturen, debiteuren, crediteuren en/of grootboekrekeningen in de administratie. Gebruik onderstaande opties om de automatische herkenning en koppeling aan uw situatie aan te passen.
- Herkenningscodes voorrang geven?
Standaard staat deze optie aan
- Vink deze optie aan om in de herkenning van afschriftregels de Herkenningscodes voorrang te geven boven de standaard herkenningsroutine. De standaard herkenningsroutine (waaronder de herkenning op bankrekeningnummer) wordt alleen toegepast op regels die niet herkend zijn
op basis van Herkenningscodes.
- Vink deze optie uit om de standaard herkenningsroutine eerst te doorlopen.
Hiermee wordt allereerst gekeken naar gekoppelde bankrekeningen. De herkenningscodes worden alleen doorlopen op nog niet herkende regels.
- Lees hier meer over Herkenningscodes
- Minimale lengte van debiteur factuur?
Geef de minimale lengte op waarmee het pakket Afschriften inlezen moet zoeken naar debiteur factuurnummers in de bankafschriftregels. Hiermee wordt voorkomen dat Afschriften inlezen alle nummers, zoals postcodes en huisnummers, in een afschriftregel gaat vergelijken met de factuurnummers in de administratie.
- Minimale lengte van crediteur factuur?
Geef de minimale lengte op waarmee het pakket Afschriften inlezen moet zoeken naar crediteur factuurnummers in de bankafschriftregels. Hiermee wordt voorkomen dat Afschriften inlezen alle nummers, zoals postcodes en huisnummers, in een afschriftregel gaat vergelijken met de factuurnummers in de administratie.
Bankieren - Incasso's uitschrijven
- Wilt u de vervaldatum als gewenste verwerkingsdatum
gebruiken?
- Kies 'Ja' indien u bij het selecteren van incasso's de
vervaldatum van de openstaande post als uitvoeringsdatum wilt
hanteren. De bank zal op deze datum de incasso-opdracht uitvoeren.
Selecteren van incasso's
Vervaldatum instellen met betalingsconditie
- Kies 'Nee'wanneer u wilt dat de incasso direct wordt uitgevoerd.
NB U kunt altijd per openstaande post de verwerkingsdatum
handmatig aanpassen.
- Klik hier voor de handleiding van het pakket SEPA Incasso
Ureninvoer
- Maakt u gebruik van vakantie uren, tijd voor tijd en
indirecte uren?
- Kies 'Ja' om in het scherm Urenstaat een
specificatie van niet verrekenbare uren, als tijd voor tijd
en vakantie uren te tonen.
- Kies 'Nee' om de specificatie in het scherm
urenstaat te verbergen.
Knoppenbalk
- [Opslaan]
Druk op de knop [Opslaan] om de wijzigingen in dit scherm op te slaan en toe te passen op het pakket.
- [Sluiten]
Druk op de knop [Sluiten]
om dit scherm te sluiten zonder eventuele wijzigingen op te slaan.
|
|